Hiilihydraatit

Hiilihydraatit

Täysmehun sisältämät hiilihydraatit ja sokerit

Hedelmätäysmehun sisältämät hiilihydraatit, sokerit mukaan lukien, ovat luonnollisia hedelmän omia hiilihydraatteja ja peräisin kokonaisena puristetuista maukkaista hedelmistä.Täysmehu sisältää aina vain hedelmän omaa sokeria. Sokerin lisääminen täysmehuun on kielletty laissa, oli mehu sitten valmistettu tiivisteestä tai ei.1 Suomalaisen lainsäädännön mukaan pakkauksessa voi lukea esimerkiksi hedelmätäysmehuhedelmätäysmehutiiviste tai tiivisteestä valmistettu hedelmätäysmehu, jolloin pakkaus saa sisältää ainoastaan hedelmistä valmistettua täysmehua.

Miksi puhumme sokereista monikossa sokerin sijaan?

Monikollisia sokereita käytetään usein yksiköllisen sokerin sijaan siksi, että hedelmätäysmehuissa esiintyy luontaisesti hedelmästä peräisin olevia useita sokereita, kuten fruktoosia, glukoosia ja sakkaroosia. Liika sokeri mistä tahansa elintarvikkeesta saatuna on epäedullista terveydelle. Ruoan ja juoman sokerimääriä on hyvä pitää silmällä, jotta sokerinkulutus pysyy kohtuullisena.

Kuinka paljon täysmehussa on sokeria?

Hedelmätäysmehussa on noin 10 prosenttia sokeria, mikä tarkoittaa, että pieni, 150 ml lasillinen sisältää keskimäärin 15 g sokereita.2

Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan, että sekä lasten että aikuisten ruokavaliossa lisätyn sokerin määrä tulisi jäädä alle 10 %:iin kokonaisenergian saannista3. Hedelmien ja hedelmätäysmehujen sokeria ei ole sisällytetty tuohon 10 %:iin, sillä se on hedelmän omaa luontaista sokeria, eikä sen saantia ole suosituksissa rajoitettu.

Hedelmätäysmehu sopiikin hyvin osaksi päivittäistä ruokavaliota, kun  sitä nautitaan kohtuudella: vaikka valtaosa appelsiinitäysmehun sisältämästä energiasta tulee sen luontaisesta sokerista,  150 ml lasillisessa appelsiinitäysmehua on energiaa vain noin 3,5 prosenttia keskimääräisestä 2000 kilokalorin päivittäisestä  energiatarpeesta 4.

Desilitra appelsiinitäysmehua sisältää noin 220 mg vitamiineja ja kivennäisaineita1. Vaikka appelsiinimehussa ja muissa mehuissa on paljon ravintoaineita, niitä tulisi kuitenkin aina nauttia kohtuudella. Pieni lasillinen päivässä sopii osaksi monipuolista ruokailua.

LÄHTEET
  1. Euroopan unionin virallinen lehti. Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2012/12/EU. Saatavilla osoitteessa: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32012R0432&from=FI. [Viitattu 8.2.2017]
  2. UK Department of health. Nutrient analysis of fruit and vegetables. Saatavilla osoitteessa:https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/167942/Nutrient_analysis_of_fruit_and_vegetables_-_Summary_Report.pdf [Viitattu 8.2.2017]
  3. Terveyttä ruoasta – suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.  Saatavilla osoitteessa: https://www.evira.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ [Viitattu 8.2.2017]
  4. Elintarviketietokanta Fineli. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2017. Saatavilla osoitteessa: https://fineli.fi/fineli/fi/index [Viitattu 8.2.2017]