nutritional_benefits.jpg
Huomioitavaa

Tämän sivuston sisältämä tieto on suunnattu terveydenhuoltoalan ammattilaisille ja vastaaville kohderyhmille. Ota aina yhteyttä terveydenhuoltoalan ammattilaiseen ennen ruokavaliosi muuttamista.

Täysmehun ravitsemusedut

Terveelliset ruokailutottumukset

Useimmat eurooppalaiset ja suomalaiset eivät syö tarpeeksi hedelmiä ja vihanneksia.1,2,8 Aterian yhteydessä nautittu lasillinen hedelmätäysmehua onkin monelle hyvä päivittäinen lisä hedelmien saantiin. Samalla tulee kuitenkin muistaa, että hedelmätäysmehulla tulisi pikemminkin täydentää kuin korvata hedelmien ja vihannesten päivittäistä kulutusta.Tutkimusten mukaan täysmehujen kohtuullinen käyttö muun ruokailun yhteydessä onkin usein osa jo muutenkin terveystietoisempaa syömistä.3

Täysmehu myös tukee terveellistä ruokavaliota, sillä se sisältää terveyden kannalta tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita. Esimerkiksi appelsiinimehu sisältää runsaasti C-vitamiinia ja muita ravintoaineita, kuten folaattia, kaliumia ja fytokemikaaleja.4, 5

Yhdysvaltain kansallisen NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) -tutkimuksen Nutrition Journal -lehdessä vuonna 2012 julkaistu analyysi osoittaa, että hedelmätäysmehu on tärkeä kaliumin ja magnesiumin  lähde ja että sillä on positiivinen yhteys päivittäisen C-vitamiini- ja folaattisuosituksen saavuttamiseen 2–5-vuotiailla lapsilla.6 Lisäksi muut tutkimukset ovat osoittaneet, että täysmehun juominen auttaa lapsia tottumaan hedelmien ja vihannesten makuun.7

Vitamiinit ja kivennäisaineet

Hedelmätäysmehut puristetaan kokonaisista hedelmistä, joten täysmehuissakin on runsaasti ravintoaineita. Esimerkiksi 100 ml appelsiinitäysmehua sisältää noin 220 mg mikroravintoaineita, kuten vitamiineja ja kivennäisaineita.

Eri hedelmätäysmehuissa on eri määriä ja erilaisia terveelliselle ruokavaliolle tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita. Lisätietoa löytyy vitamiineja ja kivennäisaineita käsittelevältä sivultamme.


LÄHTEET

1. Gibson, S. Fruit juice consumption in the National Diet and Nutrition Survey (NDNS 2008-2010): associations with diet quality and indices of obesity and health. Proceedings of the Nutrition Society 2012, 71, pp. E23.

2. European Fresh Produce Association (Freshfel Europe) Consumption Monitor 2014

3. Rampersaud & Valim. 100% Citrus juice: nutritional contribution, dietary benefits, and association with anthropometric measures. Critical Reviews in Food Science and Nutrition 2017 2;57:129-140.

4. UK Department of health. Nutrient analysis of fruit and vegetables. Saatavilla osoitteessa: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/167942/Nutrient_analysis_of_fruit_and_vegetables_-_Summary_Report.pdf

5. Euroopan Komission asetus (EU) N:o 432/2012 (annettu 16.5.2012). Saatavissa osoitteessa: http://publications.europa.eu/fi/publication-detail/-/publication/e332d361-c3e3-4bc0-9fd9-334ebdfbab12/language-fi [Viitattu 8.2.2017]

6. Fulgoni V and Quann E. National trends in beverage consumption in children from birth to 5 years: analysis of NHANES across three decades. Nutrition Journal 2012, 11:92. Saatavilla osoitteessa: http://www.nutritionj.com/content/11/1/92.

7. CREDOC. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010. 2010.

8. Ovaskainen, M-L ym. Aikuisten ruokavaliossa tarvitaan terveyttä edistäviä muutoksia. Tutkimuksesta tiiviisti: 2015_035. THL 2015. Saatavissa osoitteessa: http://www.julkari.fi/handle/10024/128984 [Viitattu 8.2.2017]

 

Tarvitsetko lisää tietoa?

Ota yhteyttä.