Täysmehu osana ruokavaliota

Täysmehu sopii kohtuullisesti käytettynä osaksi terveellistä elämäntapaa. Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaisesti kohtuullisena käyttönä voi pitää lasillista täysmehua esimerkiksi osana aamiaista tai muuta päivän ateriaa. 

Fruit Juice Matters – ohjelman sivustot tarjoavat monipuolista tieteellistä tutkimustietoa aiheesta. 

Päivitämme sivua ohjelman kasvaessa. Vieraile sivustolla ja jatka tutustumista Fruit Juice Matters ‑ohjelmaan!

Täysmehu vs kokonaiset hedelmät

Tasapainoinen ja monipuolinen ruokavalio voi sisältää sekä täysmehua että kokonaisia hedelmiä. Täysmehu sopiikin parhaiten osaksi runsaasti hedelmiä ja vihanneksia sisältävää ruokavaliota.

Lue lisää.
whole_fuit_vs_juice.jpg

Miksi juoda täysmehua?

Vaikka viralliset ravintosuositukset vaihtelevat maasta toiseen, kansalliset suositukset noudattavat kuitenkin yleensä WHO:n linjauksia, joiden mukaan meidän tulisi syödä vähintään 400 g hedelmiä ja vihanneksia päivässä. Suomalaiset ravitsemussuositukset ohjeistavat, että kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulee syödä runsaasti, vähintään 500 g päivässä. Esimerkiksi Saksassa ja Isossa-Britanniassa suositus on kääntynyt helposti muistettavaan muotoon: viisi annosta päivässä.

Lue lisää.
Balanced_diet.jpg

Täysmehu osana ruokavaliota

Mietitkö, miten saisit lisättyä täysmehua päivittäiseen ruokavalioosi? Asiasta on paljon ristiriitaista tietoa, joten se saattaa askarruttaa. Tutustu sivustomme tarjoamaan tutkimustietoon niin pääset perehtymään aiheeseen paremmin.

Päivitämme sivua ohjelman kasvaessa. Vieraile sivustolla ja jatka tutustumista Fruit Juice Matters ‑ohjelmaan!

Lue lisää.
nutritional_benefits.jpg

Täysmehun ravitsemusedut

Euroopassa suurin osa ihmisistä syö liian vähän hedelmiä ja kasviksia osana ruokavaliotaan. Omaa päivitäistä hedelmä- ja kasvisannostaan voi lisätä juomalla päivittäin lasillisen täysmehua. 

Lue lisää.

icon_parents.png

Vinkkejä vanhemmille

Perheet kaipaavat helposti noudatettavia, käytännöllisiä neuvoja terveysammattilaisilta. Tässä muutamia itsenäisten terveysorganisaatioiden vinkkejä terveellisten ruokavalintojen tueksi.

Lue lisää.
icon_sports.png

Vinkkejä urheilijoille

Tällä sivulla pääset tutustumaan urheilijan ruokavalion peruspilareihin sekä täysmehun rooliin urheilijan ravitsemuksessa – kerromme vinkit vauhdikkaaseen päivään!

Lue lisää.

Täysmehu ja lapset

Täysmehut mainitaan sekä aikuisille että lapsiperheille suunnatuissa suosituksissa, ja niissä molemmissa todetaan, että täysmehuja voi nauttia yhden lasillisen päivässä aterian yhteydessä. Täysmehut sopivat siis myös lasten ruokavalioon, kun niitä nautitaan kohtuudella ja samalla pidetään huolta ruokavalion monipuolisuudesta sekä muista terveellisistä elämäntavoista.

Lue lisää.

Täysmehua kaikenikäisille

Tätä sivua päivitetään parhaillaan, jotta voimme tarjota sinulle parasta mahdollista tietoa. Tule pian takaisin!

Lue lisää.

Tarvitsetko lisää tietoa?

Ota yhteyttä.