Takaisin yleiskatsaukseen

Täysmehu ja lihavuus
Tutkimustietoa

Huomioitavaa

Tämän sivuston sisältämä tieto on suunnattu terveydenhuoltoalan ammattilaisille ja vastaaville kohderyhmille. Ota aina yhteyttä terveydenhuoltoalan ammattilaiseen ennen ruokavaliosi muuttamista.

Tällä sivulla pääset tutustumaan täysmehun ja lihavuuden suhdetta tarkastelevaan tutkimustietoon.

 

Mikä aiheuttaa lihavuutta?

Huolimatta siitä mitä laihdutusgurut ja muotidieetit saattavat väittää, tieteen mukaan painonnousu johtuu siitä, että ihminen saa ravinnostaan enemmän kaloreita kuin kuluttaa. Näin käy, kun lisääntynyttä energiansaantia ei tasapainoteta sitä vastaavalla fyysisen aktiivisuuden lisääntymisellä. Vastaavasti paino voi nousta myös silloin, kun fyysisen aktiivisuuden määrä vähenee, mutta energiansaanti pysyy samana. Lihavuus on yleensä tällaisen energiaepätasapainon tulosta.1 Epätasapainon seurauksena kertyvä ylipaino voi lisätä kroonisten sairauksien, kuten sydän- ja verisuonisairauksien, diabeteksen ja tiettyjen syöpätyyppien riskiä.2

Miten ehkäistä lihavuutta – ja miksi?

Ylipaino ja lihavuus, samoin kuin muut niihin liittyvät krooniset sairaudet, ovat suureksi osaksi ehkäistävissä. Yksilötasolla terveydelle haitallista painonnousua voidaan ehkäistä rajoittamalla energiansaantia rasvoista ja sokereista, lisäämällä hedelmien, vihannesten, palkokasvien, kokojyväviljan ja pähkinöiden kulutusta, sekä liikkumalla säännöllisesti.1   

Maailman terveysjärjestön, WHO:n, mukaan hedelmien ja vihannesten sisällyttäminen päivittäiseen ruokavalioon saattaa jopa vähentää joidenkin kroonisten sairauksien, kuten sydän- ja verisuonisairauksien ja tiettyjen syöpätyyppien, riskiä. Rajoitetumman näytön mukaan vaikuttaa siltä, että  hedelmät ja vihannekset osana terveellistä, vähärasvaista, -sokerista ja -suolaista ruokavaliota saattavat myös ehkäistä painonnousua sekä vähentää kroonisten sairauksien itsenäisen riskitekijän, lihavuuden, riskiä.3 Lisää terveellisestä ruokavaliosta voit lukea Täysmehun ravitsemusedut -sivulta.

Miten täysmehu voi auttaa?

Täysmehu sisältää terveyden kannalta tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita (esimerkiksi appelsiinitäysmehu on hyvä C-vitamiinin lähde), ja monet eurooppalaiset hallitukset ja terveysviranomaiset laskevat lasillisen täysmehua yhdeksi annokseksi hedelmää ravitsemussuosituksissaan. Täysmehu on kätevä tapa lisätä hedelmien kulutusta ja sopii osaksi terveellistä ruokavaliota.4 Täysmehu ei ole kovin runsaskalorista ravintoa, ja kohtuudella nautittuna se ei altista lihavuudelle.

Kaloreita kohtuudella: Pieni lasillinen täysmehua vastaa vain 3,5 % energiasta kevyttä työtä tekevälle naiselle suositelluista 2000 kilokalorista.

Pieni lasillinen (1,5 dl) appelsiinitäysmehua sisältää energiaa 290 kJ (69 kcal).5 Tämä vastaa noin 3,5 % kevyttä työtä tekevän naisen päivittäisestä keskimääräisestä energian tarpeesta (2000 kcal).6 Lue lisää täysmehun mahdollisista terveyshyödyistä Miksi juoda täysmehua? -sivulta.

Täysmehua koskevat tieteelliset tutkimukset

Useissa tieteelliseltä painoarvoltaan merkittävissä tutkimuksissa (kuten katsauksissa, satunnaistetuissa kontrolloiduissa kokeissa ja kohorttitutkimuksissa) on tarkasteltu hedelmien, vihannesten sekä hedelmä- tai vihannestäysmehujen ja painonnousun yhteyttä.  Eräässä 13 450 tutkittavaa lasta ja nuorta käsittäneessä tutkimuksessa todettiin, että ”täysmehun kulutus oli negatiivisesti yhteydessä lihavuuteen”.7 Tämä tarkoittaa, ettei täysmehun kulutus ole tutkimuksen mukaan altistava tekijä lasten ja nuorten lihavuudessa.

Vuonna 2010 Journal of the American College of Nutrition -lehdessä julkaistussa, NHANES -tutkimusta (1999-2004) käsitelleessä analyysissä tarkasteltiin täysmehun kulutuksen ja lihavuuden sekä metabolisen oireyhtymän todennäköisyyden välistä yhteyttä aikuisilla. Analyysissä todettiin, että ”he jotka joivat täysmehua olivat hoikempia, herkempiä insuliinille ja heillä oli pienempi lihavuuden sekä metabolisen syndrooman todennäköisyys kuin ihmisillä, jotka eivät juoneet täysmehua”.8 

Voiko täysmehuala auttaa lihavuuden ehkäisyssä?

WHO linjaa lihavuutta koskevassa tiedotteessaan (2016), että ruokateollisuudella voi olla merkittävä osa terveellisen ruokavalion edistämisessä vähentämällä prosessoitujen ruokien rasva-, sokeri- ja suolapitoisuutta.9 Täysmehu on jo itsessään hyvin vähän prosessoitu elintarvike (puristettu ja pastöroitu), eikä sisällä lainkaan lisättyä sokeria. Tarkemmin sanottuna sokerin lisääminen täysmehuun on kielletty EU-laissa.10 Täysmehun sisältämät sokerit, hiilihydraatit ja kuitu ovat luontaisia ja peräisin hedelmästä, josta täysmehu puristetaan. Täysmehusta ei myöskään saa poistaa mitään sen sisältämää ainesosaa. Muutoin mehua ei saa kutsua täysmehuksi.

Lue lisää täysmehun valmistusprosessista Täysmehun valmistus -sivulta.

 

Lähteet:

1 World Health Organization; Obesity and overweight WHO Fact sheet, no. 311; Päivitetty kesäkuussa 2016. Saatavissa: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/ [Viitattu 23.3.2017].

2 World Health Organization; Unhealthy Diets & Physical Activity. Saatavissa http://www.who.int/nmh/publications/fact_sheet_diet_en.pdf [Viitattu 23.3.2017].

3 World Health Organization. Increasing fruit and vegetable consumption to reduce the risk of noncommunicable diseases. Saatavissa: http://www.who.int/elena/titles/bbc/fruit_vegetables_ncds/en/  [Viitattu 23.3.2017].

4 Gibson, S. Fruit juice consumption in the National Diet and Nutrition Survey (NDNS 2008-2010): associations with diet quality and indices of obesity and health. Proceedings of the Nutrition Society 2012, 71, pp. E23.

           -Lue myös: CREDOC Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010.

5 Elintarviketietokanta Fineli. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2017. Saatavilla: https://fineli.fi/fineli/fi/index  [Viitattu 8.2.2017]

6 Päivittäisen saannin vertailuarvo. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1169/2011. Saatavilla: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/fi/ALL/?uri=CELEX:32011R1169  [Viitattu 8.2.2017]

7  Kleiser ym. Potential determinants of obesity among children and adolescents in Germany: results from the cross-sectional KiGGS study. BMC Public Health. 2009. Saatavissa: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2458-9-46  [Viitattu 23.3.2017].

8  Pereira & Fulgoni et al. Consumption of 100% Fruit Juice and Risk of Obesity and Metabolic Syndrome: Findings from the National Health and Nutrition Examination Survey 1999–2004. Journal of American College Nutrition. 2010. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21677126  [Last accessed 23 March 2017]. 

9  World Health Organization. Fact sheet N°394. Saatavissa: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs394/en/  [Viitattu 8.2.2017]

10  Official Journal of the European Union. Directive 2012/12/EU of the European Parliament and of the Council. Saatavissa: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:115:0001:0011:EN:PDF . [Viitattu 9.2.2017]

nutritional_benefits.jpg