Miksi juoda täysmehua?

Miksi juoda täysmehua?

Vaikka viralliset ravintosuositukset vaihtelevat maasta toiseen, useimmat kansalliset suositukset noudattavat kuitenkin yleensä WHO:n linjauksia, joiden mukaan päivässä tulisi syödä vähintään 400 g hedelmiä ja vihanneksia. Suomalaiset ravitsemussuositukset ohjeistavat, että kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulee syödä runsaasti, vähintään 500 g päivässä. Suositus on esimerkiksi Saksassa ja Isossa-Britanniassa kääntynyt helposti muistettavaan muotoon: viisi annosta päivässä.1,2

Täysmehu on joissakin Euroopan maissa osa päivittäistä vihannes- ja hedelmäannosta, ja lasillinen täysmehua päivässä voidaan näissä maissa laskea yhdeksi hedelmäannokseksi. Hedelmätäysmehun ideaaliannoskoosta ei kuitenkaan vielä vallitse täyttä tieteellistä yhteisymmärrystä.

Maissa, joissa täysmehu lasketaan osaksi hedelmä- ja vihannesuositusta, kuitenkin vain yksi lasillinen (yksi annos) on osa viiden annoksen päivittäissuositusta. Muut hedelmä- ja vihannesannokset tulee nauttia kokonaisina hedelminä ja vihanneksina.

Valitettavasti useimmat suomalaiset eivät nauti läheskään päivittäisen suosituksen (500 g) mukaista määrää hedelmiä ja vihanneksia.3 Täysmehun juominen auttaa lisäämään päivittäin nautittujen hedelmien ja vihannesten saantia.Kuten tutkimukset osoittavat, hedelmätäysmehu on kätevä ja herkullinen tapa lisätä yksi annos hedelmää päivittäiseen ruokavalioon täydentämään kokonaisten hedelmien ja vihannesten osuutta:

  • Täysmehua juovat ihmiset syövät muita enemmän hedelmiä ja vihanneksia.5
  • Täysmehu täydentää pikemminkin kuin korvaa kokonaisten hedelmien ja vihannesten päivittäistä annosta.4
  • Täysmehu voi totuttaa lapsia hedelmien ja vihannesten makuun.5
  • Täysmehun on havaittu olevan 2–5-vuotiaille lapsille tärkeä kaliumin ja magnesiumin lähde, ja sen kulutuksen on huomattu olevan positiivisesti yhteydessä C-vitamiinin ja folaatin saantisuositusten saavuttamiseen kyseisessä ikäryhmässä. 6

 

LÄHTEET

  1. WHO, 2014, Fact sheet N°394. Saatavilla osoitteessa: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs394/en/
  2. NHS UK. 5 A DAY: what counts? Saatavilla osoitteessa: http://www.nhs.uk/livewell/5aday/pages/whatcounts.aspx
  3. Ovaskainen, M-L ym. Aikuisten ruokavaliossa tarvitaan terveyttä edistäviä muutoksia. Tutkimuksesta tiiviisti: 2015_035. THL 2015. Saatavissa osoitteessa: http://www.julkari.fi/handle/10024/128984 [Viitattu 8.2.2017]
  4. Gibson, S. Fruit juice consumption in the National Diet and Nutrition Survey (NDNS 2008-2010): associations with diet quality and indices of obesity and health.Proceedings of the Nutrition Society 2012, 71, pp. E23.
  5. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010. 2010.
  6. Fulgoni V and Quann E. National trends in beverage consumption in children from birth to 5 years: analysis of NHANES across three decades.Nutrition Journal 2012, 11:92. Saatavilla osoitteessa: http://www.nutritionj.com/content/11/1/92.

Italia

Kolmesta neljään hedelmä- tai täysmehuannosta päivässä. Täysmehuannos 150 ml.

Lähde: FAO, 2016. Romanian Guidelines for a healthy diet (Romanian: Reguli pentru o alimentaţie sănătoasă). 2006.

Romania

Kahdesta neljään annosta päivässä. Täysmehulasillinen (175 ml) lasketaan yhdeksi hedelmäannokseksi. Ikääntyneille suositellaan yhden täysmehulasin juomista päivittäin ravitsemuksellisen tilan parantamiseksi.

Lähde

Belgia

Fleemiläinen väestöäosa: 2-3 annosta hedelmää päivässä. Täysmehua voidaan käyttää korvaamaan yksi hedelmäannos, mutta sitä ei suositella ensisijaisesti.

Lähde

Ranskankielinen väestö: Suositellaan vähintään 400 g  hedelmiä tai vihanneksi päivittään.

Lähde

Itävalta

Kaksi nyrkinkokoista annosta hedelmää päivässä. 200 ml täysmehua lasketaan yhdeksi hedelmäannokseksi.

Lähde

Saksa

Kasvikset ja hedelmät: viisi annosta päivässä. Täysmehua voidaan toisinaan käuttää hedelmän korvikkeena.

Lähde

Tanska

Syö hedelmiä ja paljon kasviksia (600 g päivässä tai 6 annosta). Täysmehu voidaan laskea yhdeksi hedelmäannokseksi.

Lähde

Suomi

Syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja säännöllisesti (vähintään 500 g päivässä, poislukien perunat).

Marjojen ja hedelmien syöminen kokonaisena on parempi kuin mehustettuina.

Lähde

Ranska

Hedelmien ja kasvisten käyttöä tulee lisätä, käyttötavasta riippumatta (raaka, keitetty, luonnollinen, prosessoitu, pakastettu, tölkki), jotta päivittäinen kulutus on vähintään viisi annosta päivässä.

Täysmehu ei vastaa täysin tuoretta hedelmää, mutta voidaan laskea hedelmäksi, jotta ravitsemukselliset vaatimukset tavoitetaan.

Lähde

Iso-Britannia

Syö vähintään viisi annosta kasviksia tai hedelmiä päivittäin, vaihdellen lajeja. 150 ml täysmehulasillinen tai smoothie lasketaan enintään yhdeksi annokseksi päivittäin.

Lähde

Unkari

Syöä sekä hedelmiä että vihanneksia vähintään kolme kertaa päivässä.  200 ml täysmehuannos voidaan laskea yhdeksi hedelmäannoksiksi.

Lähde

Irlanti

Syö enemmän hedelmiä ja vihanneksia, vähintään viidestä seitsemään annosta päivässä. 150 ml täysmehua voidaan laskea yhdeksi annokseksi.

Lähde

Latvia

Syä viisi annosta (noin 400 g) vihanneksia, hedelmiä ja marjoja päivittäin. Suosi paikallisia ja tuoreita tuotteita. Yksi lasi täysmehua lasketaan yhdeksi annokseksi

Lähde

Kreikka

Syö päivittäin kolme hedelmäannosta. Täysmehut tarjoavat todennäköisesti samoja hyviä ominaisuuksia kuin kokonaiset hedelmät.

Lähde

Kypros

Lisää kasvisten ja hedelmien käyttöä. Nauti päivittäin viisi kasvis- tai hedelmäannosta.

125 ml annos täysmehua lasketaan yhdeksi hedelmäannokseksi.

Lähde

Yhdysvallat

Terveelliseen ruokavalioon kuuluvat hedelmät, eritoten tuoreet hedelmät. Täysmehu kuuluu hedelmien ryhmään, ja 2000 kcal ruokavaliota seuraaville suositellaan kahta täysmehulasillista päivässä. Yksi annos täysmehua lasketaan yhdeksi hedelmäannokseksi. Vaikka täysmehu voi olla osa terveyttä edistävää ruokavaliota, on siinä vähemmän kuitua ja suuri kulutus voi lisätä ruokavalion energiamäärää huomatavasti. Tästä johtuen vähintään puolet päivän hedelmäannoksesta tulisi saada tuoreista hedelmistä. Mehuista tulee aina valita täysmehu, jossa ei ole lisättyä sokeria.

Lähde

Kanada

Nauti vihannekset ja hedelmät siten, että niiden valmistuksessa on käytetty vähän tai ei ollenkaan lisättyä rasvaa, suolaa tai sokeria.

Käytä mieluummin kasviksia ja hedelmiä kuin mehua.

Lähde

Australia

Täysmehut kuuluvat hedelmien ryhmään, vaikkaan niissä ei ole kuituja, kuten tuoreissa hedelmissä. Lisäksi täysmehut ovat happamia, ja niiden jatkuva käyttö saattaa lisätä hammaskiilteen eroosion riskiä. 

Suositellaan kahta annosta hedelmää kaikille lapsille, nuorille ja aikuisille. Täysmehuannos (125 ml) vastaa yhtä hedelmäannosta.

Lähde