Täysmehu ja painonhallinta

Brasiliassa tehdyssä tutkimuksessa tutkittiin 78 lihavaa henkilöä, joilla oli tavoitteena pudottaa painoa (Ribeiro C ym. 2017). Osallistujat noudattivat kahdentoista viikon ajan matalaenergistä ruokavaliota. Interventioryhmä nautti osana ruokavaliotapäivittäin  500 ml täysmehua – eli reilusti yli suositellun määrän. Kontrolliryhmä ei juonut mehua. Ruokavaliot sisälsivät kuitenkin saman määrän energiaa. Ruoankäyttö analysoitiin kuusi kertaa jakson aikana. Tutkimuksessa todettiin, että ryhmien välillä ei ollut eroa painon laskussa tai rasvakudoksen vähenemisessä. Merkittäviä parannuksia huomattiin molemmissa ryhmissä insuliiniherkkyydessä, veren rasvaprofiilissa sekä anti-inflammatorisissa markkereissa. Appelsiinitäysmehua nauttineessa ryhmässä nämä myönteiset muutokset olivat kuitenkin suurempia: esimerkiksi kokonaiskolesterolin ja LDL-kolesterolin suhde pieneni 24 % ja CRP aleni 33 %. Appelsiinitäysmehua nauttineella ryhmällä ruokavalion C-vitamiini- ja folaattipitoisuudet olivat suurempia kuin kontrolliryhmällä. Tutkijat päättelivät, että kun appelsiinitäysmehua käytetään osana vähäenergistä ruokavaliota, se ei heikennä painonpudotusta ja sillä voi olla suotuisia vaikutuksia metabolisiin ja tulehduksellisiin terveysindikaattoreihin.

Ribeiro C et al. (2017) Orange juice allied to a reduced-calorie diet results in weight loss and ameliorates obesity-related biomarkers: A randomized controlled trial. Nutrition 38: 13

Lisätietoa aiheesta

[1] Duffey KJ et al. (2012)

Beverage consumption among European adolescents in the HELENA Study. Eur J Clin Nutr 66: 244–252

[2] AIJN (2016) Liquid Fruit Market Report

European Fruit Juice Association market report, a concise and current snapshot of our industry. Brussels 2016

[3] Mozaffarian D et al. (2011)

Changes in diet and lifestyle and long-term weight gain in women and men. N Engl J Med 364: 2392–2404

[4] Auerbach BJ et al. (2018)

Association of 100% fruit juice consumption and 3-year weight change among postmenopausal women in the Women’s Health Initiative. Prev Med 109: 8-10

[5] Pereira MA & Fulgoni VL (2010)

Consumption of 100% fruit juice and risk of obesity and metabolic syndrome: Findings from the national health and nutrition examination survey 1999–2004. J Am Coll Nutr 29: 625–629

[6] InterAct Consortium (2013)

 Consumption of sweet beverages and type 2 diabetes incidence in European adults: Results from EPIC-InterAct. Diabetologia 56: 1520–1530

[7] Celis-Morales C et al. (2017)

Correlates of overall and central obesity in adults from seven European countries: findings from the Food4Me Study

[8] Rampersaud GC & Valim MF (2017)

100% citrus juice: Nutritional contribution, dietary benefits, and association with anthropometric measures. Crit Rev Food Sci Nutr 57: 129-140

[9] Ribeiro C et al. (2017)

Orange juice allied to a reduced-calorie diet results in weight loss and ameliorates obesity-related biomarkers: A randomized controlled trial. Nutrition 38: 13–19

[10] Te Morenga L et al. (2013)

Dietary sugars and body weight: systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials and cohort studies. Br Med J 346: e7492

[11] Faith MS et al. (2006)

Fruit juice intake predicts increased adiposity gain in children from low-income families: weight status-by-environment interaction. Pediatrics 118: 2066-2075

[12] Crowe-White K et al. (2016)

Impact of 100% fruit juice consumption on diet and weight status of children: an evidence-based review. Crit Rev Food Sci Nutr 56: 871–884

[13] Auerbach BJ et al. (2017)

Fruit juice and change in BMI: a meta-analysis. Pediatrics 139: pii e20162454

[14] Mourao DM et al. (2007)

Effects of food form on appetite and energy intake in lean and obese young adults. Int J Obesity 31: 1688-95

[15] Mattes R (2005)

Soup and Satiety. Physiol Behav 83: 739-47

[16] Almiron-Roig E et al. (2004)

No difference in satiety or in subsequent energy intakes between a beverage and a solid food. Physiol Behav 82: 671-7

[17] Tsuchiya A et al. (2006)

Higher satiety ratings following yogurt consumption relative to fruit drink and dairy fruit drink. JADA 106: 550-7

[18] Mehrabani S et al. (2016)

Effects of low-fat milk consumption at breakfast on satiety and short-term energy intake in 10- to 12-year-old obese boys. Eur J Nutr 55: 1389-96

[19] Flood-Obbagy JE & Rolls BJ (2009)

The effect of fruit in different forms on energy intake and satiety at a meal. Appetite 52: 416-22

[20] Dong H et al. (2016)

Orange pomace fibre increases a composite scoring of subjective ratings of hunger and fullness in healthy adults. Appetite 107: 478-485

[21] Paquin J et al. (2013)

Effects of juices enriched with xanthan and β-glucan on the glycemic response and satiety of healthy men. Appl Physiol Nutr Metab 38: 410-414