Täysmehu vs. kokonaiset hedelmät

Tasapainoinen ja monipuolinen ruokavalio voi sisältää sekä täysmehua että kokonaisia hedelmiä. Täysmehu sopiikin parhaiten osaksi runsaasti hedelmiä ja vihanneksia sisältävää ruokavaliota.

Tutkimustulokset eivät suoraan osoita, että täysmehun juominen olisi vähemmän terveellistä kuin kokonaisten hedelmien ja vihannesten syöminen. Pienellä lasillisella hedelmätäysmehua tulisi kuitenkin pikemminkin täydentää kuin korvata hedelmien ja vihannesten päivittäistä annosta.1,2

Lisäksi:

  • Täysmehua juovat ihmiset syövät muita enemmän hedelmiä ja vihanneksia.1
  • Täysmehu ei korvaa kokonaisten hedelmien ja vihannesten päivittäistä annosta, mutta molempia mahtuu ruokavalioon.1,2
  • Täysmehu voi totuttaa lapsia hedelmien ja vihannesten makuun.2

 

 
 
LÄHTEET
1. Gibson, S. Fruit juice consumption in the National Diet and Nutrition Survey (NDNS 2008-2010): associations with diet quality and indices of obesity and health. Proceedings of the Nutrition Society 2012, 71, pp. E23.
2. CREDOC. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010. 2010.