Vinkkejä vanhemmille

Vinkkejä vanhemmille

1) Rohkaise lapsia nauttimaan hedelmiä ja vihanneksia osana jokaista ateriaa ja maukkaina välipaloina.1

Hedelmät ja vihannekset ovat ravitsemukselliselta arvoltaan tärkeimpien ruoka-aineiden joukossa. Meidän kaikkien tulisi pyrkiä syömään vähintään viisi annosta hedelmiä ja vihanneksia päivässä, ja hyvä tapa tämän toteuttamiseen on sisällyttää annos tai kaksi jokaiselle aterialle sekä nauttia muutama annos aterioiden välillä. Esimerkiksi, lasillinen täysmehua aamiaisella, banaania tai omenaa välipaloina ja yksi tai kaksi vihannesannosta jokaisella aterialla riittää saavuttamaan – ja ohittamaan – lapselle suositellun hedelmä- ja vihannesmäärän.

Hyvä aktivointitehtävä, jonka avulla lapset saa innostumaan hedelmistä ja kasviksista: Kysy lapsilta, kuinka monta erilaista hedelmää ja vihannesta he löytävät kaupasta. Miksipä emme kokeilisi joitakin uusia? Montako he pystyvät kokeilemaan kuukaudessa?

2) Nesteytys on tärkeää – lapset tarvitsevat paljon juodakseen2

Yli puolet kehomme painosta on vettä, joten terveyttä tukevan oikeanlaisen ruoan lisäksi ihminen tarvitsee yleensä ainakin viisi lasillista nestettä päivässä.

Runsas juominen on erityisen tärkeää kuumina päivinä ja fyysisen harjoituksen jälkeen. Vesi on totta kai loistava juoma, ja pieni lasillinen täysmehua – joka on 90 % vettä – on myös OK kerran päivässä. Nesteyttävän vaikutuksen lisäksi täysmehu sisältää tärkeitä ravintoaineita (esimerkiksi appelsiinitäysmehussa on runsaasti C-vitamiinia ja se on myös folaatin ja kaliumin lähde).3

3) Yhdistele ruokaa ja juomaa eri tavoin4

Lapsesta huolehtiva aikuinen voi panostaa myös ruoan esillepanoon ja olla luova. Jos lapsi ei tahdo syödä tiettyä kokonaista hedelmää, kokeile pilkkoa se ja yhdistellä palaset hauskaksi maisema- tai eläinkuvioksi tai hymynaamaksi lautaselle. Yhdistele muiden pilkottujen hedelmien kanssa, ja rohkaise lasta valmistamaan oma ’hauska hedelmäcocktailinsa’ tai leikkimään leikkejä, jotta hän kiinnostuisi hedelmien maistelemisesta. Jos lapsi ei pidä hedelmistä lainkaan täysmehu mukaan lukien, kokeile sekoittaa pieni määrä täysmehua kivennäisveteen saadaksesi siitä kuplivaa ja ajan mittaan vähennä kivennäisveden osuutta sekoituksessa. Tärkeintä on jatkaa erilaisten keinojen kokeilemista! Hedelmien ja vihannesten syöminen on tärkeää aloittaa nuorella iällä. Tieteellisten tutkimusten perusteella täysmehun juominen saattaa auttaa lapsia tottumaan hedelmien ja vihannesten makuun, ja pitkällä aikavälillä tämä saattaa johtaa itsenäisiin terveellisiin valintoihin.5

4) Näytä hyvää esimerkkiä6

Positiivisen mallin näyttäminen on tärkeää lasten innostamisessa hedelmien ja kasvisten syöntiin. Jos lapset näkevät aikuisten nauttivan täysmehusta ja hedelmistä, he todennäköisemmin itsekin kokeilevat niitä. Lisäksi hedelmien ja vihannesten näkyvä esillepano ja helppo saatavuus kotona saattaa lisätä kulutusta lapsillla.

  • Sisällytä aina kasviksia joka aterialle
  • Tarjoa tuoreita hedelmiä ja kypsentämättömiä vihanneksia välipaloina
  • Tarjoa erityisesti satokauden mukaisia tuoreita hedelmiä ja vihanneksia
  • Tarjoa täysmehua aterialla (kerran päivässä)
  • Täysmehun C-vitamiini edesauttaa raudan imeytymistä ruoista.7

 5) Uusien ruokien kokeileminen6

Usein huomataan, että mitä enemmän lapsi altistuu uusille ruoille, sitä todennäköisemmin hän yrittää tutustua niihin. Lapset saattavat tarvita 10-15 maistamiskertaa oppiakseen pitämään uudesta ruoasta, joten vanhempien on tärkeää jatkaa yrittämistä, eikä muutaman yrityksen jälkeen kannata luovuttaa. Älä pakota lapsia syömään suuria määriä uutta ruokaa, vaan kehu heitä, kun he maistavat pienenkin määrän yhtä tai kahta uutta ruokaa – ajan myötä tämä johtaa uuteen ruokaan tottumiseen ja suurempaan halukkuuteen syödä sitä. Täysmehusta voi olla tässä hyötyä: tieteellisten tutkimusten perusteella täysmehun juominen saattaa auttaa lapsia tottumaan hedelmien ja vihannesten makuun, ja pitkällä aikavälillä tämä saattaa johtaa itsenäisiin terveellisiin valintoihin.5

 

Lähteet:
1 10 healthy lifestyle tips for kids, European Food and Information Council, 10/2015. Saatavissa:   http://www.eufic.org/article/en/page/TARCHIVE/expid/10-healthy-eating-tips-kids/#anchor3
2 Official Journal of the European Union. EU Commission Regulation 432/2012 of 16/05/2012. Saatavissa: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:136:0001:0040:en:PDF [Viitattu 8.2.2017]
3 UK Department of Health. Nutrient analysis of fruit and vegetables. Saatavissa: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/167942/Nutrient_analysis_of_fruit_and_vegetables_-_Summary_Report.pdf [Viitattu 8.2.2017]
4 Voedingscentrum.nl Dutch Information platform for a healthy balanced diet.
5 CREDOC. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010.
6 Encouraging young children to eat different vegetables, Eufic Food Today 3/2010
7 Pisoschi ym. Ascorbic Acid Determination in Commercial Fruit Juice Samples by Cyclic Voltammetry. Journal of Automated Methods and Management in Chemistry. 2008