Täysmehun vitamiinit, kivennäisaineet ja fytokemikaalit

Täysmehun sisältämät vitamiinit ja kivennäisaineet

Kun täysmehu puristetaan, kokonaisen hedelmän tai marjan sisältämät ravintoaineetkin puristuvat mehuun. Vitamiineja ja kivennäisaineita sisältävä täysmehu sopiikin osaksi terveellistä ja tasapainoista ruokavaliota.1  Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan täysmehuja voi nauttia yhden lasillisen päivässä aterian yhteydessä.

Täysmehun vitamiinipitoisuus riippuu siitä, mistä marjoista, hedelmistä tai kasviksista se on tehty. Esimerkiksi puolukkatäysmehu on hyvä K-vitamiinin lähde ja tomaattitäysmehu on hyvä kaliumin lähde. Appelsiinitäysmehusta puolestaan saa reilusti C-vitamiinia, joka auttaa vähentämään väsymystä. Pienessä (150 ml) lasillisessa appelsiinitäysmehua on yli puolet päivittäisestä C-vitamiinin tarpeestasi.2 Yksi appelsiinitäysmehun sisältämistä B-vitamiineista on folaatti, jonka saannissa myös suomalaisilla on havaittu olevan parantamisen varaa.3 Folaatti edistää äidin istukan kasvua raskauden aikana, edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ja auttaa vähentämään väsymystä.4

Kalium edistää lihasten toimintaa ja auttaa ylläpitämään normaalia verenpainetta.4

Jos olet terveydenhuoltoalan ammattilainen ja haluat tietää lisää täysmehun sisältämistä vitamiineista ja kivennäisaineista, voit pyytää meitä yhteydenottolomakkeen kautta lähettämään sinulle tiedotteen appelsiinitäysmehun sisältämistä mikroravintoaineista heti, kun se on julkaistu.

Vaikka eri täysmehut sisältävät hiukan erilaisia vitamiineja ja kivennäisaineita, niiden mahdollinen vaikutus ruokavalioon on niin merkittävä, että monet Euroopan maat suosittelevat kohtuullista täysmehujen nauttimista osana terveellistä ruokavaliota.

Mitä ovat fytokemikaalit?

90 prosenttia hedelmätäysmehuista on vettä, vitamiineja (esim. C-vitamiinia), kivennäisaineita ja fytokemikaaleja.5Fytokemikaalit ovat hedelmissä ja täysmehuissa luontaisesti esiintyviä kasviyhdisteitä, joita kasvit tuottavat omaksi suojakseen UV-valoa, taudinaiheuttajia, tuholaisia tai muita stressitekijöitä vastaan.Niiden toimintaa ja mahdollisia terveyshyötyjä ei kuitenkaan vielä täysin tunneta.

Fytokemikaalien merkitys ihmisen terveyden kannalta onkin vilkkaan tutkimuksen kohteena.Tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että fytokemikaalit voivat toimia terveyden edistämiseksi synergiassa tavallisempien ravintoaineiden, kuten C-vitamiinin kanssa. Esimerkiksi vuonna 2013 Advances in Nutrition ‑lehdessä julkaistu, hedelmien ja kasvisten terveyttä edistäviä ainesosia tarkastelevassa artikkelissa päädytään siihen, että yhä useampien tutkimustulosten mukaan hedelmien, vihannesten, kokojyväviljan ja muiden kasviruoka-aineiden terveysvaikutukset todennäköisesti liittyvät luonnontuotteiden bioaktiivisten komponenttien ja muiden ravintoaineiden synergiaan tai yhteisvaikutukseen.” 6,7

Hedelmistä, vihanneksista, kokojyväjauhosta, palkokasveista ja pähkinöistä on tunnistettu jo yli 5 000 eri fytokemikaalia, mutta suuri osa on edelleen tunnistamatta.7

LÄHTEET

  1. Euroopan unionin virallinen lehti. Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2012/12/EU. Saatavilla osoitteessa: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32012R0432&from=FI. [Viitattu 8.2.2017]
  2. UK Department of health. Nutrient analysis of fruit and vegetables. Saatavilla osoitteessa:https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/167942/Nutrient_analysis_of_fruit_and_vegetables_-_Summary_Report.pdf[Viitattu 8.2.2017]
  3. Anni Helldán, Susanna Raulio, Mikko Kosola, Heli Tapanainen ym. Finravinto 2012 -tutkimus – The National FINDIET 2012 Survey. ISBN 978-952-245-950-3(painettu); 978-952-245-951-0 (verkko) THL. Raportti 16/2013, 187 s. Helsinki 2013. Saatavilla osoitteessa: https://www.julkari.fi/handle/10024/110839
  4. Euroopan Komission asetus (EU) N:o 432/2012 (annettu 16.5.2012). Saatavissa osoitteessa: http://publications.europa.eu/fi/publication-detail/-/publication/e332d361-c3e3-4bc0-9fd9-334ebdfbab12/language-fi [Viitattu 8.2.2017]
  5. UK Department of health. Nutrient analysis of fruit and vegetables. Saatavilla osoitteessa: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/167942/Nutrient_analysis_of_fruit_and_vegetables_-_Summary_Report.pdf [Viitattu 8.2.2017]
  6. Euroopan Komission asetus (EU) N:o 432/2012 (annettu 16.5.2012). Saatavissa osoitteessa: http://publications.europa.eu/fi/publication-detail/-/publication/e332d361-c3e3-4bc0-9fd9-334ebdfbab12/language-fi [Viitattu 8.2.2017]
  7. Lui R. Health-Promoting Components of Fruits and Vegetables in the Diet. Adv. Nutr 2013:384S–392S.