22 lokakuu 2019 - Appelsiinitäysmehun päivittäinen käyttö eiyhteydessä painonnousuun aikuisilla

Lokakuussa 2019 ravitsemusatutkijoita ja -asiantuntijoita eri puolilta Eurooppaa kokoontui Euroopan ravitemuskongressiin kuuntelemaan mielenkiintoisia esityksiä ja keskustelemaan uusimmista tutkimustuloksista. Myös appelsiinitäysmehu ja siihen liittyvät tutkimukset olivat esillä kongressissa.

Appelsiinitäysmehun käyttö on monissa yhteyksissä liitetty painonnousuun. Euroopan ravitsemuskongressissa ravitsemusasiantuntija tohtori Carrie Ruxton esitteli meta-analyysia, johon oli koottu tuloksia liittyen appelsiinitäysmehun päivittäiseen käyttöön ja painonnousun riskiin aikuisilla (1). Meta-analyysissä oli mukana kuusi satunnaistettua ja kontrolloitua koetta. Appelsiinitäysmehun päivittäinen käyttömäärä oli tutkimuksessa 2-3 lasillista (2,5 – 5 dl). Tulosten mukaan päivittäinen appelsiinitäysmehun käyttö ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä kehon painoon. Ruxton kommentoi tutkimusta seuraavasti:

– Lasillisessa appelsiinitäysmehua on vain 60 kcal, vaikka täysmehun sokeripitoisuudesta ollaan usein huolissaan. Meidän meta-analyysimme perusteella päivittäisellä appelsiinitäysmehun käytöllä ei ole vaikutusta kehonpainoon. Jopa 5 dl päivittäinen täysmehun käyttö, joka on enemmän kuin tyypillisesti suositeltu päivittäinen käyttömäärä, ei vaikuttanut tutkittujen painoon.

Useissa kansainvälisissä ja kansallisissa ruokailusuosituksissa täysmehun on linjattu sopivan osaksi terveellistä ruokavaliota. Suositeltu annoskoko on tyypillisesti yksi lasillinen päivässä (1,5 dl). Appelsiinitäysmehu on hyvä C-vitamiini lähde, ja lisäksi se sisältää polyfenoleja ja kaliumia.

Abstrakti saatavilla: Ruxton, Horgan, & De Rycker. Daily consumption of 100% orange juice does not increase body weight in adults: a meta-analysis of randomised controlled trials FENS-kongressi Dublin, Irlanti 2019.

Fruitjuicematters