14 lokakuu 2019 - UUSI BLOGIJULKAISU: Mikä on täysmehun paikka ruokavaliossa?

Fruitjuicematters

Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa täysmehua suositellaan nautittavaksi korkeintaan lasillinen päivässä aterian yhteydessä. Tämä sisältää kaksi viestiä: annoskoolla on merkitystä, samoin juomisen tavalla. Täysmehu sisältää hedelmissä ja marjoissa olevia sokereita ja on energiapitoista juomaa, joten runsaita määriä nauttiessaan siitä voi saada paljon energiaa. Täysmehun sokeripitoisuus ja happamuus kuormittavat yhdessä hampaita, jos mehua juodaan naukkaillen pitkin päivää. Siksikin sitä kannattaa suosia pääasiassa ateriajuomana.

Fruit Juice Matters –ohjelman yhteydessä olemme päässeet keskustelemaan täysmehun käytöstä ja sen ravitsemuksellisesta roolista useiden ravitsemustieteen asiantuntijoiden kanssa. Näissä keskusteluissa on noussut esiin tilanteita, joissa täysmehun käyttö voi lisäksi olla perusteltua erityisestä syystä.

Urheilijat ja paljon harjoittelevat aktiiviliikkujat kuluttavat paljon energiaa. Mikäli fyysisesti kuormittavia harjoituskertoja on paljon, voi joskus olla vaikeaa saada ruuasta energiaa kulutusta vastaavasti. Tällöin täysmehu voi täydentää helpolla tavalla energiansaantia. Täysmehussa on energian lisäksi vitamiineja ja fytokemikaaleja, jotka voivat auttaa elimistöä puolustautumaan oksidatiivista stressiä vastaan. Voimakas fyysinen aktiivisuus lisää elimistön hapetusreaktioita ja siten oksidatiivista stressiä. Myös tiiviiden turnauspäivien aikana esimerkiksi palloilulajeissa täysmehu voi auttaa energiavarastojen täydentämisessä pelien välissä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että täysmehu ei ole ainakaan laimentamattomana hyvä urheilujuoma suorituksen aikana.

Erilaiset virheravitsemustilat ovat yleisiä ikääntyneillä. Näiden syynä voivat olla esimerkiksi ruokahaluttomuus, toimintakyvyn rajoitukset tai hampaiden huono kunto. Täysmehu voi olla tällaisessa tilanteessa helposti nautittava juoma, josta ikääntynyt saa energian lisäksi myös muita hedelmissä ja marjoissa olevia ravintoaineita. Hampaiden puuttuminen tai huono kunto ei ole esteenä täysmehun nauttimiselle. Lisäksi täysmehu turvaa iäkkäälle nesteen saantia, joka saattaa jäädä vähäiseksi.

Kolmas esimerkki täysmehun käytön erityistilanteesta voi syntyä silloin, kun diabeetikolla verensokeri pääsee laskemaan liian alas (hypoglykemia). Tällaisissa tilanteissa täysmehun nauttiminen auttaa verensokerin nostamisessa normaalille tasolle.

Täysmehuakaan ei siis voi tai tarvitse luokitella terveelliseksi tai epäterveelliseksi. Kohtuullisesti käytettynä se sopii osaksi terveellistä ruokavaliota ja tietyissä erityistilanteissa sen käytölle voi nähdä erityisiä perusteluja.