25 lokakuu 2019 - UUSI BLOGIJULKAISU: Uusien ruokasuositusten mukaan täysmehu sopii osaksi monipuolista ruokavaliota

Lokakuussa 2019 julkaistiin toisen asteen opiskelijoiden ruokailun suuntaviivat luova Hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä ruokailusta - Ruokailusuositus ammatillisiin oppilaitoksiin ja lukioihin sekä Sydänliiton päivittämät Sydän ja ruoka -suositukset. Uusien suositusten mukaan täysmehu sopii osaksi monipuolista ruokavaliota - kohtuullisesti käytettynä.

Fruitjuicematters

Kaikissa eri väestöryhmiä koskettavissa ruokasuosituksissa, mukaan luettuna koko väestölle suunnatut Terveyttä ruoasta -ravitsemussuositukset mainitaan täysmehun käyttö osana terveyttä edistävää ruokavaliota. Täysmehua suositellaan käytettäväksi yksi lasillinen päivässä aterian yhteydessä. Aterialla ajatellaan ensisijaisesti aamu- tai välipalaa. Täysmehu onkin esimerkiksi hyvä välipalan osa yhdistettynä täysjyvään ja proteiininlähteeseen. Hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä ruokailusta -suosituksessa esitellään nuorille sopivia välipaloja ja ruokia, jotka ylläpitävät vireystilaa ja auttavat jaksamaan läpi päivän opiskelujen. Välipalan osia yhdistelemällä eväspussin voi koota vaikka ylioppilaskirjoituksiin tai työmaalle.

Sille, että täysmehua suositellaan käytettäväksi aterian yhteydessä, on syynsä. Ensinnäkin nestemäisesti saadusta energiasta ei seuraa samanlaista kylläisyydentunnetta, kuin kiinteän ruoan syömisestä. Jotta täysmehu ei tuottaisi ylimääräistä energiaa, suositellaan sitä käytettäväksi muiden ruokien kanssa, jolloin kiinteä ruoka aikaansaa kylläisyydentunteen. Toinen syy on täysmehun happamuus - appelsiinitäysmehun pH on melko alhainen, mikä suurissa määrissä voi olla haitallista hampaille. Mehun nauttiminen aterian yhteydessä on siis myös hammasystävällisempi vaihtoehto.

Täysmehu osana sydänterveyttä edistävää ruokavaliota

Myös Suomen Sydänliitto on tänä syksynä päivittänyt sydänterveyttä edistävälle ruokavaliolle annettuja suosituksia. Sydän ja ruoka -suosituksessa linjataan, että ”Täysmehua voi nauttia 1–2 dl päivässä, juoma ei kuitenkaan korvaa marjoja tai hedelmiä.” Täysmehu ja kokonaiset hedelmät eivät korvaa toisiaan ruokavaliossa, mutta täysmehua voi käyttää yhden lasillisen päivässä hedelmien ja kasvisten lisäksi.

Hedelmien ja kasvisten käytön on kiistatta osoitettu suojaavan sydän- ja verisuonitaudeilta. Havainnoivissa kliinisissä tutkimuksissa on saatu myönteisiä tuloksia täysmehun käytöstä: täysmehun säännöllisellä käytöllä on havaittu useissa tuloksia tutkimuksissa olevan positiivinen tai neutraali vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin (1-8). Kliinisissä kokeissa on löydetty myös mekanismeja, jotka voisivat olla näiden vaikutusten taustalla. Etenkin täysmehujen polyfenoliset yhdisteet ja kalium näyttäisivät olevan keskeisessä roolissa (9). 

terveyttäruoasta
hyvinvointiajayhteisöllisyyttä
sydänjaruoka

Viitteet

  1. Cassidy A et al. (2012) Dietary Flavonoids and Risk of Stroke in Women. Stroke 43: 946-51.
  2. Hyson DA (2015) A review and critical analysis of the scientific literature related to 100% fruit juice and human health. Adv Nutr 6: 37-51.
  3. Tsang C (2012) Intake of polyphenol-rich pomegranate pure juice influences urinary glucocorticoids, blood pressure and homeostasis model assessment of insulin resistance in human volunteers. J Nutr Sci 1: e9
  4. Johnson SA et al. (2015) Daily Blueberry consumption improves blood pressure and arterial stiffness in postmenopausal women with pre- and stage-1-hypertension: A randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial. J Acad Nutr Diet 115: 369-77.
  5. Novotny JA et al. (2015) Cranberry juice consumption lowers markers of cardiometabolic risk, including blood pressure and circulating C-reactive protein, triglyceride, and glucose concentrations in adults. J Nutr 145: 1185-93.
  6. Kardum N et al. (2015) Beneficial Effects of Polyphenol-Rich Chokeberry Juice Consumption on Blood Pressure Level and Lipid Status in Hypertensive Subjects. J Med Food 18: 1231-38.
  7. Silveira JQ et al. (2015) Red-fleshed sweet orange juice improves the risk factors for metabolic syndrome. Int J Food Sci Nutr 66:830-6.
  8. Ruxton CHS et al. (2006) Can pure fruit and vegetable juices protect against cancer and cardiovascular disease too? A review of the evidence. Int J Food Sci Nutr 57: 249-72.
  9. Zheng J et al. (2017) Effects and Mechanisms of Fruit and Vegetable Juices on Cardiovascular Diseases. Int J Mol Sci 4: 18(3).