Huomioitavaa

Tämän sivuston sisältämä tieto on suunnattu terveydenhuoltoalan ammattilaisille ja vastaaville kohderyhmille. Ota aina yhteyttä terveydenhuoltoalan ammattilaiseen ennen ruokavaliosi muuttamista.

Miksi juoda täysmehua?

Vaikka viralliset ravintosuositukset vaihtelevat maasta toiseen, useimmat kansalliset suositukset noudattavat kuitenkin yleensä WHO:n linjauksia, joiden mukaan päivässä tulisi syödä vähintään 400 g hedelmiä ja vihanneksia. Suomalaiset ravitsemussuositukset ohjeistavat, että kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulee syödä runsaasti, vähintään 500 g päivässä. Suositus on esimerkiksi Saksassa ja Isossa-Britanniassa kääntynyt helposti muistettavaan muotoon: viisi annosta päivässä.1,2

Täysmehu on joissakin Euroopan maissa osa päivittäistä vihannes- ja hedelmäannosta, ja lasillinen täysmehua päivässä voidaan näissä maissa laskea yhdeksi hedelmäannokseksi. Hedelmätäysmehun ideaaliannoskoosta ei kuitenkaan vielä vallitse täyttä tieteellistä yhteisymmärrystä.

Maissa, joissa täysmehu lasketaan osaksi hedelmä- ja vihannesuositusta, kuitenkin vain yksi lasillinen (yksi annos) on osa viiden annoksen päivittäissuositusta. Muut hedelmä- ja vihannesannokset tulee nauttia kokonaisina hedelminä ja vihanneksina.

Valitettavasti useimmat suomalaiset eivät nauti läheskään päivittäisen suosituksen (500 g) mukaista määrää hedelmiä ja vihanneksia.3 Täysmehun juominen auttaa lisäämään päivittäin nautittujen hedelmien ja vihannesten saantia.4 Kuten tutkimukset osoittavat, hedelmätäysmehu on kätevä ja herkullinen tapa lisätä yksi annos hedelmää päivittäiseen ruokavalioon täydentämään kokonaisten hedelmien ja vihannesten osuutta:

  • Täysmehua juovat ihmiset syövät muita enemmän hedelmiä ja vihanneksia.5
  • Täysmehu täydentää pikemminkin kuin korvaa kokonaisten hedelmien ja vihannesten päivittäistä annosta.4
  • Täysmehu voi totuttaa lapsia hedelmien ja vihannesten makuun.5
  • Täysmehun on havaittu olevan 2–5-vuotiaille lapsille tärkeä kaliumin ja magnesiumin lähde, ja sen kulutuksen on huomattu olevan positiivisesti yhteydessä C-vitamiinin ja folaatin saantisuositusten saavuttamiseen kyseisessä ikäryhmässä. 6

 

LÄHTEET

1. WHO, 2014, Fact sheet N°394. Saatavilla osoitteessa: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs394/en/

2. NHS UK. 5 A DAY: what counts? Saatavilla osoitteessa: http://www.nhs.uk/livewell/5aday/pages/whatcounts.aspx

3. Ovaskainen, M-L ym. Aikuisten ruokavaliossa tarvitaan terveyttä edistäviä muutoksia. Tutkimuksesta tiiviisti: 2015_035. THL 2015. Saatavissa osoitteessa: http://www.julkari.fi/handle/10024/128984 [Viitattu 8.2.2017]

4. Gibson, S. Fruit juice consumption in the National Diet and Nutrition Survey (NDNS 2008-2010): associations with diet quality and indices of obesity and health. Proceedings of the Nutrition Society 2012, 71, pp. E23.

5. CREDOC. Comportements et consommation alimentaire en France 2010. Enquête CCAF 2010. 2010.

6. Fulgoni V and Quann E. National trends in beverage consumption in children from birth to 5 years: analysis of NHANES across three decades. Nutrition Journal 2012, 11:92. Saatavilla osoitteessa: http://www.nutritionj.com/content/11/1/92.

photo_1467453678174_768ec283a940.jpg

Tarvitsetko lisää tietoa?

Ota yhteyttä.